Як працює нотаріат в умовах воєнного стану
Спеціалісти Програми USAID із аграрного і сільського розвитку – АГРО підготували роз’яснювальну інформацію про особливості роботи нотаріату, вчинення реєстраційних та нотаріальних дій в умовах воєнного стану.
1. Пошук нотаріусів.
Для того щоб оперативно знайти нотаріуса, який працює в конкретному регіоні в умовах воєнного стану, можна скористатись переліком від Нотаріальної палати України: https://npu.ua/news/notary/ або спеціальним телеграм-ботом @NotariusUaChatBot.
На сьогодні нотаріуси вчиняють обмежений перелік нотаріальних дій без використання спеціальних бланків нотаріальних документів, а саме: нотаріальне посвідчення довіреностей, нотаріальне посвідчення заповітів, засвідчення справжності підписів на документах, тощо.
2. Правочини із земельними ділянками.
Через те, що наразі не працюють Державний земельний кадастр та Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, правочини щодо купівлі-продажу земельних ділянок та зміна власника/користувача земельної ділянки не здійснюються. Нині Мінагрополітики та Мін’юст працюють над частковим відновленням роботи Державного земельного кадастру та Державного реєстру прав в обмеженому функціоналі та з обмеженим доступом.
На період воєнного стану встановлено спрощений порядок надання військовими адміністраціями в умовах воєнного стану сільськогосподарських земель у користування агровиробникам на один рік без реєстрації ділянок у земельному кадастрі, а прав на них у Реєстрі прав (24 березня 2022 р. ВРУ ухвалила ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (реєстр. №7178)).
3. Реєстрація змін щодо юридичних осіб та ФОПів.
Мін’юст надав можливість проводити нагальні реєстраційні дії:
- автоматична реєстрація ФОП через портал Дія;
- створення благодійних організацій та громадських формувань та змін до відомостей про них;
- зміни керівника юридичної особи у зв’язку з його смертю;
- зміни місцезнаходження юридичної особи; органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів), а також акціонерних товариств, які є банками;
- зміни видів економічної діяльності ФОПів;
- припинення підприємницької діяльності ФОПів.
Державна реєстрація проводиться виключно державними реєстраторами, включеними до переліку Міністерства юстиції, незалежно від місцезнаходження нерухомого майна/юридичної особи чи підприємця. Детальну інформацію можна отримати в суб’єктів надання адміністративних послуг у регіонах.
4. Стан роботи єдиних та державних реєстрів України.
На сьогодні функціонують, за винятком окремих адміністративно-територіальних одиниць: Спадковий реєстр, Єдиний реєстр довіреностей, Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів; Державний реєстр актів цивільного стану; Державний реєстр обтяжень рухомого майна; Єдиний реєстр боржників.
Не функціонують: Державний реєстр речових прав на нерухоме майно; Державний земельний кадастр; Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (є можливість вчиняти окремі реєстраційні дії); Єдиний державний реєстр судових рішень.
Обмеження роботи реєстрів є динамічними та змінюються залежно від ходу війни. Міністерство юстиції наразі розробляє план поетапного відкриття доступу та роботи реєстру речових прав та реєстру юридичних осіб.
5. Забезпечення виконання зобов’язань.
Мін’юст та нотаріальна спільнота вживає усіх можливих заходів щодо відновлення роботи необхідних для кредитування інструментів та належного оформлення забезпечення виконання зобов’язань. Першочерговим завданням є відновлення нотаріального посвідчення аграрних розписок, а згодом іпотеки.
6. Нормативно-правові зміни роботи нотаріату та вчинення реєстраційних дій в умовах воєнного стану викладені в:
- постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 року № 164 (з урахуванням змін та доповнень);
- постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» від 06 березня 2022 року № 209 (з урахуванням змін та доповнень).