Індивідуальне навчання
Законодавство визначає три різновиди індивідуального навчання:
- екстернат;
- сімейна (домашня) форма;
- педагогічний патронаж.
Перевести учнів на індивідуальне навчання можливо як на початку, так і протягом навчального року. Але для екстернату і сімейної форми є обмеження – не пізніше ніж за 3 місяці до річного оцінювання.
У Зеленецькому ліцеї Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області одна дитина навчається за індивідуальною формою здобуття освіти — педагогічний патронаж,
а 15 учнів здобувають освіту за екстернатною формою навчання.
ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАЖ
Педагогічний патронаж – це індивідуальне навчання, до якого вчителі, на відміну від інших форм, залучені на всіх етапах. Найчастіше такий різновид навчання підходить дітям, які за станом здоров’я не можуть щодня відвідувати школу й навчатися в колективі. Особливість цієї форми в тому, що дитина не лише регулярно займається з учителями, але й періодично долучається до учнівського колективу для соціалізації (наприклад, під час класних і загальношкільних заходів), має право користуватися всією шкільною інфраструктурою (бібліотекою, спортзалом, їдальнею тощо), може розраховувати на психологічний супровід.
Педагогічний патронаж також організовують для:
- осіб до 18 років, які проживають у населених пунктах (або перебувають під вартою чи засуджені до позбавлення волі), де кількість учнів не дозволяє утворити клас, – тобто, менше п‘яти осіб;
- дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні;
- дітей-біженців, дітей іноземців та осіб без громадянства, які утримуються в пунктах тимчасового перебування.
Документи, які потрібно надати навчальному закладу для організації педагогічного патронажу:
- заява від одного з батьків;
- довідка (висновок) лікарсько-консультаційної комісії про стан здоров’я.
ЕКСТЕРНАТ
Екстернат — це індивідуальна форма навчання, за якої учень самостійно опановує навчальний матеріал відповідно до держстандарту, а перевірку знань проходить у закладі освіти.
Організація екстернату
Порядок організації екстернату регламентується Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом МОН від 12.01.2016 № 8 (у редакції наказу МОН від 10.02.2021 № 160).
Особливості екстернату:
• екстернат може бути організований на будь-якому рівні повної загальної середньої освіти незалежно від місця проживання учня та наявності вільних місць у класі;
• зарахування учнів на екстернат проводиться зазвичай до початку навчального року;
• переведення учнів на екстернат може відбуватися протягом навчального року, але не пізніше ніж за 3 місяці до проведення річного оцінювання результатів навчання учнів чи ДПА;
• для учнів, які навчаються (навчались) за кордоном, проживають (проживали) на тимчасово окупованій чи неконтрольованій території України зарахування (переведення) на екстернат здійснюється протягом усього календарного року.
Підстави для організації екстернату
Для здобуття освіти за екстернатною формою не встановлено вікових обмежень. Екстернат може бути організований для учнів за умови наявності однієї з таких грунтовних причин:
1) неможливість відвідування навчальних занять в закладі освіти або неможливість проходження річного оцінювання через поважні причини:
• стан здоров’я;
• збройний конфлікт;
• проживання (перебування) за кордоном (для громадян України);
• проживання (перебування) на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо).
2) незавершення здобуття певного рівня повної загальної середньої освіти в закладі освіти та/або відсутність результатів річного оцінювання з окремих навчальних предметів та/або атестації;
3) здобуття повної загальної середньої освіти за кордоном (для громадян України);
4) здобувач освіти є іноземцем, особою без громадянства, яка постійно проживає чи тимчасово перебуває в Україні;
5) прискорене опанування або бажання прискорено опанувати зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів повної загальної середньої освіти);
6) самостійне опанування або бажання самостійно опанувати зміст окремих навчальних предметів за певний клас. Для таких учнів на підставі заяви (додаток 3 до Положення) навчання може бути організовано в поєднанні з однією з інституційних форм, сімейною (домашньою) формою, педагогічним патронажем без переведення на екстернат;
7) засудження до довічного позбавлення волі;
8) особа є іноземцем і постійно проживає за кордоном, але бажає здобути освіту в приватних закладах освіти України.
Залежно від підстави, потреб та побажань здобувачів освіти метою екстернатної форми навчання є:
• самостійне засвоєння освітньої програми протягом навчального року та проходження річного оцінювання та/або атестації. Для таких учнів складання індивідуального навчального плану є обов’язковим;
• проходження лише річного оцінювання та/або атестації.
Матеріал взято із освітнього порталу для учнів, батьків та вчителів "Знайшов".
Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти можна переглянути за посиланням:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0184-16#Text Розділ ІІ документу - екстернат.
