Інклюзивне навчання
Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників (Закон України «Про освіту»).
Інклюзивне освітнє середовище — сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей (Закон України «Про освіту»).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
- Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
- Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
- Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
- Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
- Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
- У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
для інших дітей:
- Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
- Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
- Діти вчаться співробітництву.
- Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
для педагогів та фахівців:
- Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
- Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Як оформити дитину з особливими освітніми потребами на інклюзивне навчання
Якщо Ваша дитина має ООП ( особливі освітні потреби), для неї буде організовано інклюзивне навчання. До основного пакета документів додається довідка висновку з ІРЦ
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право навчатися у школі за місцем проживання на інклюзивному навчанні. Для цього потрібне лише бажання батьків.
Щоб оформити дитину на інклюзивне навчання у загальноосвітню школу, необхідно:
1.Оформити картку розвитку дитини.
Для цього потрібно звернутися у медичний заклад за місцем проживання, де лікарі пропишуть діагноз дитини. Якщо дитина раніше вже десь навчалася (дитячий садок, школа, інтернат), до картки додається характеристика. Також за необхідності висновок психолога чи логопеда.
2. Отримати висновок психолого-медико-педагогічної консультації.
3. Звернутися у школу за місцем проживання
Разом з оригіналом витягу батьки подають заяву на ім’я директора школи за місцем проживання з проханням організувати для дитини інклюзивне навчання.
Далі навчальний заклад подає заявку до місцевого органу управління освітою, який закуповує необхідне обладнання, навчальні матеріали, призначає асистента та укладає угоди з фахівцями, які проводитимуть корекційні заняття з дитиною.
Більше корисної інформації про інклюзивне навчання ви можете знайти за посиланням: https://mon.gov.ua/tag/inklyuzivne-navchannya?&tag=inklyuzivne-navchannya
Інклюзивне навчання в Зеленецькому ліцеї у 2025/2026 навчальному році
З метою реалізації права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, відповідно до наказу по закладу, у ліцеї створено команди психолого-педагогічного супроводу (далі — Команди супроводу) дітей з особливими освітніми потребами.
Команди супроводу працюють відповідно до Положення, затвердженого наказом по закладу «Про створення команд психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами».
У 2025/2026 навчальному році в Зеленецькому ліцеї організовано інклюзивне навчання для 4 учнів, що здійснюється у 3 інклюзивних класах. Асистентами вчителів Зеленецького ліцею є Стратійчук Г.В., Банар М.В., Біла О.В. та Пуюл В.І.
Для кожного учня з особливими освітніми потребами укладено індивідуальні програми розвитку (ІПР), спрямовані на забезпечення прогресу дитини в емоційному, моторному, пізнавальному, мовленнєвому та соціальному розвитку. ІПР узгоджені з батьками та реалізуються з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного учня.
Протягом навчального року інклюзивне навчання здійснюється планово, відповідно до індивідуальних програм розвитку. Навчальні заняття проводяться за індивідуальними навчальними планами, розклад яких узгоджено з основним розкладом класів.
У закладі функціонує ресурсна кімната — спеціально облаштований простір, створений для забезпечення ефективної реалізації інклюзивного навчання.
РЕСУРСНА КІМНАТА — це спеціально обладнана кімната (або частина приміщення), яка має чіткий розподіл функціональних зон, призначених для всебічного розвитку учнів, гармонізації їхнього психоемоційного стану та психологічного розвантаження. У ній проводяться індивідуальні та/або групові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття.
Ресурсна кімната забезпечує комфортні умови для навчання, розвитку та соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами. Водночас цей простір може використовуватися усіма учнями закладу освіти — зокрема, тими, хто потребує тимчасового психологічного розвантаження або усамітнення.


