Що потрібно знати військовослужбовцям для захисту своїх прав
У воєнний час потреба військовослужбовців у якісній і вчасній правовій допомозі зростає. Особливо вона потрібна військовим, що перебувають на лікуванні й не мають змоги самостійно звернутися по правничу допомогу.
Отже, що потрібно знати військовослужбовцям для належного відстоювання своїх прав розповідає юристка Кельменецького місцевого центру з надання БВПД Інна Лекар.
Звернення військовослужбовця до керівництва для вирішення будь-яких питань вимагає документального оформлення — подання рапорту.
Рапорт – це вид службового документа ЗСУ. Рапорт є аналогом заяви в цивільному документообігу. Рапорт – це усне чи письмове звернення військовослужбовця до вищого по посаді чи званню з викладом питань службового або особистого характеру. Рапорт – це можливість для військового реалізувати власні права та інтереси. Проте розгляд рапорту може затягуватись, що прямо впливає на розв'язання проблеми, а відповідно є порушенням прав.
Куди подавати рапорт
Рапорт пишуть у 2-х примірниках і подають:
- до стройової частини військової частини, (слід зафіксувати вхідний номер документа);
-
або до керівництва, яке може його прийняти (на своєму примірнику зафіксувати дату подання, посаду й прізвище особи, яка його прийняла);
-
або направляється поштою рекомендованим листом із повідомленням про вручення та описом вкладення на адресу військової частини.
Рапорт подається послідовно по вертикалі керівництва (наприклад, спочатку командиру роти, потім командиру батальйону і так далі).
Якщо ж безпосередній керівник не реагує на рапорт, військовослужбовцю необхідно звернутися до керівництва вищого рівня, з обов’язковим зазначенням того, що він намагається врегулювати це питання.
Скільки може розглядатися
Невідкладно, але не пізніше ніж 15 днів від дня отримання у разі, якщо він не потребує додаткового вивчення.
Загальний термін — 1 місяць (але може бути продовжений до 45 днів).
Якщо є вмотивовані підстави неможливості довго чекати розгляду рапорту, разом із ним можна подати заяву про прискорення розгляду.
Відповідь на рапорт військовослужбовця має бути письмово. Це стосується і відповіді з відмовою. Так, відповідно до статуту ЗСУ відмова у розв'язанні питань, викладених у пропозиції, заяві чи скарзі, доводиться до відома військовослужбовців, які їх подали, у письмовій формі з посиланням на акти законодавства із зазначенням причин відмови та роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення
Як оскаржити бездіяльність керівництва щодо розгляду рапортів
Оскаржити не реагування керівництва на рапорт можна, звернувшись до:
-
Міністерства оборони України;
-
оперативного командування Генерального Штабу ЗСУ;
-
військової служби правопорядку;
-
командування Медичних Сил ЗСУ;
-
Державного бюро розслідувань;
-
структурних підрозділів Спеціалізованої військової прокуратури.
Якщо бездіяльність та не розгляд рапорту призводить до порушення прав військовослужбовця, він може звернутися й до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Часто саме від правильного спрямування рапорту чи звернення залежить подальший хід розгляду справи.
Для оскарження бездіяльності командирів військових частин потрібно використовувати наступні контакти.
Усна скарга може бути направлена на гарячі лінії Міністерства оборони України за цими номерами: 0-800-500-442, 0-800-500-410, 044-454-44-99. Але краще – писати офіційне письмове звернення і направляти або на поштову адресу Міністерства оборони України, або на електронну адресу: zvernmou@post.mil.gov.ua, vzg@mil.gov.ua
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини: тел.: 0-800-501-720, електронна пошта: hotline@ombudsman.gov.ua, адреса: 01008, м. Київ, вул. Інститутська, 21/8.
Головний юрист сектору Кельменецьке бюро правової допомоги
відділу безоплатної правової допомоги
Кельменекцького місцевого центру з надання
безоплатної вторинної правової допомоги
Інна Лекар