Три запитання про сплату податків: реєстрація платником ПДВ сільськогосподарських підприємств серед ТОП запитань жовтня
Про це розповів під час інтерв’ю начальник Головного управління ДПС у Чернівецькій області Віталій Шпак:
Віталію Петровичу! Продовжуючи коментувати започатковану рубрику «Три запитання про сплату податків» ви звернули увагу, що серед найбільш актуальних запитань жовтня 2021 року – це своєчасність реєстрації платником ПДВ сільськогосподарськими підприємствами. З чим це пов’язано?
Податківці продовж жовтня 2021 року провели ретельний аналіз фінансової діяльності 53 платників на спрощеній системі оподаткування 4 групи. Дана категорія платників має у власному використані, згідно поданої звітності, площу земельних ділянок більшу ніж 40 га, урожай майже всіх сільськогосподарських культур зібрано і відповідно йде його реалізація. Тому важливо провести моніторинг цієї категорії платників.
Згідно отриманої інформації з різних джерел податківцями досліджено номенклатуру, урожайність та відповідно орієнтовні ціни та обсяги реалізації сільськогосподарської продукції. Процес клопіткий і надалі продовжується. Разом з тим, не очікуючи кінцевих результатів моніторингу 2 представники цієї галузі зареєструвалися платником ПДВ, оскільки при простих розрахунках очевидно, що обсяги реалізації від засіяних с/г культур на земельних ділянках, які використовують у господарській діяльності платники достатні для обов’язкової реєстрації платником ПДВ.
Вважаю, що доцільно у ЗМІ нагадати платникам основні вимоги норм ПКУ для реєстрації платником ПДВ.
У яких випадках та в які терміни особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ? Чи передбачена відповідальність за несвоєчасну реєстрацію?
Відповідно до п. 181.1 ст. 181 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розд. V ПКУ, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 грн. (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст. 183 ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.
Згідно із п. 183.2 ст. 183 ПКУ у разі обов’язкової реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у ст. 181 ПКУ.
Пунктом 183.10 ст. 183 ПКУ визначено, що будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку, і у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.
Окрім того, згідно із п.п. 6 п. 180.1 ст. 180 ПКУ платником ПДВ є особа, що проводить операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у ст. 243 Митного кодексу України), незалежно від того, чи досягає вона загальної суми операцій із постачання товарів/послуг, визначеної п. 181.1 ст. 181 ПКУ, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством.
Які операції з постачання товарів/послуг вважаються оподатковуваними операціями для цілей реєстрації платником ПДВ?
Згідно із розділами V та ХХ ПКУ до оподатковуваних операцій для цілей реєстрації платником ПДВ належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 7 і 14 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.
Який порядок подання підтверджуючих документів до реєстраційної заяви за ф. № 1-ПДВ, що надсилається засобами електронного зв’язку в електронній формі?
Особа, яка подала реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ засобами електронного зв’язку в електронній формі, у разі необхідності, подає підтверджуючі документи на паперових носіях до загального відділу контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання).
Для реєстрації особи як платника ПДВ з метою підтвердження відповідності особи вимогам, визначеним ст. 180, п. 181.1 ст. 181, п. 182.1 ст. 182 та п. 183.7 ст. 183 Податкового кодексу України на вимогу контролюючого органу подаються будь-які первинні документи бухгалтерського обліку, що засвідчують факт здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню (акт виконаних робіт, касовий чек, платіжне доручення тощо).
Буковинський малий бізнес поповнив місцеві скарбниці на понад 479,9 млн грн єдиного податку
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області інформують, упродовж січня-жовтня 2021 року суб’єкти господарювання, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, спрямували до місцевих скарбниць Буковини понад 479,9 млн грн єдиного податку. Це на 26,4 млн грн більше, ніж очікувалося. Порівняно з аналогічним періодом минулого року надходження цього платежу зросли на 89,4 млн гривень.
Внесок приватних підприємців-спрощенців за десять місяців цього року склав 390,5 млн грн єдиного податку. Юрособи-єдинники перерахували до казни за цей період 57,1 млн грн єдиного податку. Платники фіксованого сільськогосподарського податку, а це четверта група, забезпечили місцевій казні - 32,2 млн грн єдиного податку.
У податковій службі Буковини нагадують платникам, єдиний податок – платіж, який спрямовується в повному обсязі до місцевих скарбниць. Відтак територіальні громади можуть його використовувати для розвитку своєї інфраструктури.
Е-сервіси: формування електронного запиту на отримання індивідуальної податкової консультації
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, що при формуванні звернення на отримання індивідуальної податкової консультації в меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету, здійснюється вибір та заповнення наступних реквізитів: код ДПІ – із списку обирається орган ДПС (область та ГУ ДПС області) до якого надсилається звернення; тип – із списку обирається значення «консультація»; тематика – зазначається тематика, яка відповідає змісту звернення платника; короткий зміст – зазначається «Про надання індивідуальної податкової консультації»; завантажується скановане звернення у форматі pdf із обмеженням розміру не більше 2 МБ.
Зберегти проект звернення можна натиснувши кнопку «Зберегти».
У вкладці «Вихідні документи» меню «Вхідні/вихідні документи» платник має можливість підписати та направити звернення, використовуючи відповідні кнопки «Підписати» та «Відправити».
Листування з податковими органами через Е-кабінет платника податків
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, листування контролюючих органів з платниками податків, які подали заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, здійснюється засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» шляхом надіслання документа в електронний кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в електронний кабінет.
Документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» та є доступним в електронному кабінеті.
Датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
У разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня відправлення з електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручається платнику податків (його представнику).
При цьому строк доставки документа в електронний кабінет, визначений абзацом п’ятим пункту 42.4 ст. 42 Кодексу, не зараховується до строку надіслання документів, визначеного цим Кодексом.
Електронний сервіс «ЗІР» - рекомендовано до використання
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (ЗІР) https://zir.tax.gov.ua/ – інформаційний сервіс, який надає можливість платникам податків мінімізувати витрати часу на отримання інформації і самостійно ознайомитись із:
відповідями на запитання щодо оподаткування, єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на ДПС, з якими платники податків звертаються до Контакт-центру ДПС;
нормативно-правовими документами та останніми змінами в законодавстві;
діючими ставками податків та зборів, податковим календарем;
актуальними питаннями щодо отримання електронних довірчих послуг тощо.
Податківці наголошують, ЗІР постійно вдосконалюється, орієнтуючись на інформаційні потреби платників податків. Відтак, платники податків мають можливість використовувати ЗІР або його мобільні додатки та скористатись функцією – «Зворотній зв’язок».
За допомогою форми «Зворотній зв’язок» ЗІР платники податків мають можливість оперативно отримати на електронні адреси від Контакт-центру ДПС відповіді на запитання, що належать до компетенції ДПС.
Нагадуємо, що скористатись ЗІР можна через офіційний вебпортал ДПС (вкладка «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс») або безпосередньо в Інтернет мережі за адресою: zir.tax.gov.ua. Мобільні додатки можна безкоштовно завантажити на власні мобільні пристрої скориставшись інтернет-магазинами: App Store та Google Play.
З детальною інформацією про використання ЗІР та його мобільних додатків можна ознайомитись у розділі «Інструкція».
Актуальне запитання:
Чи передбачено розстрочення та відстрочення заборгованості по сплаті ЄСВ?
У Головному упарвлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, чинним законодавством, що регулює порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, не передбачено розстрочення та відстрочення заборгованості по сплаті ЄСВ.
Відповідно до частини 12 ст. 9 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» ЄВ підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника ЄСВ одночасно із зобов’язаннями із сплати ЄСВ зобов’язань із сплати податків, інших обов’язкових платежів, передбачених законом, або зобов’язань перед іншими кредиторами зобов’язання із сплати ЄСВ виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов’язаннями, крім зобов’язань з виплати заробітної плати (доходу).
У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати ЄСВ до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку ЄВ, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина 11 ст. 9 Закону № 2464).