Штрафи за ігнорування ременів безпеки підняли з 51 до 510 гривень
16 лютого 2021 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні комплексний законопроєкт №2695 у сфері безпеки дорожнього руху, який також посилює відповідальність за порушення ряду правил дорожнього руху. Зокрема, депутати підвищили штрафи за невикористання ременів безпеки: з 51 гривні до 510 гривень.
Такі зміни дозволять суттєво зменшити смертність та травматизм на українських дорогах, відзначають у Кампанії "За безпечні дороги", спираючись на результати досліджень. Адже щодня на дорогах України гине 10 людей і близько 90 людей травмується.
За підрахунками Всесвітньої організації охорони здоров'я, якби усі водії та пасажири пристібалися, це дозволило би врятувати 50% учасників смертельних ДТП та захистити потерпілих від тяжких травм. ВООЗ називає ігнорування ременів безпеки одним із ключових факторів ризику, що впливає на безпеку дорожнього руху, нарівні з перевищенням швидкості, кермуванням у нетверезому стані, та відволіканням на телефон під час водіння.
Над впровадженням згаданих норм Центр демократії та верховенства права працював з 2016 року, ініціювавши з партнерами адвокаційну Кампанію “За безпечні дороги”. Її учасники одними з перших (ще у 2018 році) запропонували підвищити штрафи за ігнорування ременів безпеки. Додамо, що експерти Кампанії комунікували з депутатами-авторами законопроєкту №2695 та надавали їм свої рекомендації.
Загалом же законопроєкт "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху" є комплексним документом, який також змінює штрафи за перевищення швидкості, користування телефонами за кермом та запроваджує нові заходи для боротьби з водінням напідпитку.
Десятикратне підвищення штрафу за ігнорування пасків безпеки стане однією з ключових норм нового закону, які покликані зменшити смертність та травматизм на дорогах. Адже невикористання ременів в Україні є непомітною на перший погляд, проте вкрай небезпечною проблемою. Також нагадаємо, що згідно Правил дорожнього руху, в автомобілі пристібатись повинні усі, в тому числі пасажири на задньому сидінні.
“Сьогодні, на жаль, є типовою звичка не пристібатися як на передньому сидінні, так і позаду: близько 75% українських водіїв не користуються ременями безпеки, – наголосила Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права. – Є дві причини, які пояснюють, чому. По-перше, це мізерний штраф у 51 гривню, а друге – величезна кількість міфів та упереджень серед водіїв та пасажирів”.
Тому Кампанія “За безпечні дороги” послідовно виступає за посилення відповідальності за невикористання пасків безпеки. Так, у 2018 році експерти Кампанії "За безпечні дороги" розробили один із перших законопроєктів у цій темі – він передбачав підвищення штрафу за ігнорування ременів безпеки до 850 гривень, Документ ухвалили у першому читанні, однак тоді у Раді не знайшлося 226 голосів для ухвалення в цілому. Згодом був ще один законопроєкт був підготовлений та зареєстрований у 2019 році, та через дострокові вибори до ВРУ та не був розглянутим.
Попри це, рівень пристібання в Україні в 2018 році за рік зріс з 15% до 23%. Адже законопроєкт запустив суспільну дискусію, завдяки якій водії та пасажири зрозуміли: пристебнутий ремінь справді важливий і рятує життя.
Як відзначають експерти Кампанії, мета підвищення штрафу – передовсім подати сигнал українському суспільству про важливість обов'язку використовувати ремінь безпеки та сформувати звичку пристібатися. Натепер покарання за непристебнутий ремінь складає 51 гривню – найнижчий штраф за ігнорування паска безпеки в Європі.
Відтак, незначне покарання спонукає громадян вважати, що користування пасками є не важливим заходом безпеки, а простою формальністю. “Ми у Кампанії давно говоримо, що ця 51 гривня створює у людей відчуття, наче правило про користування ременями є несуттєвим, його можна порушувати. Хоча ціною такого порушення може бути життя”, – додає Олеся Холопік.
За оцінкою Кампанії “За безпечні дороги”, окрім штрафів для водіїв, необхідно ще й проводити інформаційно-просвітницьку діяльність у цій сфері: громадянам слід пояснювати, чому саме потрібно пристібатися. Адже частою причиною ігнорування пасків безпеки є міфи та упередження. До прикладу, водії вважають, що якщо є подушка безпеки, то ременем можна не користуватись, або переконанні, що нічого не трапиться на невеликій швидкості, або ж покладаються на власне вміння кермувати (спростування цих міфів дивіться за посиланням).
Відтак Центр демократії продовжить адвокатувати зміни у сфері безпеки руху та проводити інформаційні кампанії для суспільства. Так, ЦЕДЕМ спільно з партнерами з 2017 року здійснює дослідження рівня користування ременями безпеки в Україні, яке дозволяє відслідковувати зміни у цій сфері.
Джерело: DukNews